Legfrissebb hírek, események
Támogassa az OFE munkáját!
Kérjük, hogy személyi jövedelemadója 1 %-ával támogassa hazánk legnagyobb és legrégebbi civil fogyasztóvédelmi szervezetét!
Adószámunk: 190112470-1-41
- Előfordult már, hogy vitája volt egy kereskedővel, szolgáltatóval, de nem tudta mit tegyen, hová forduljon?
- Volt, hogy használhatatlan, silány terméket vásárolt, és jól jött volna egy kis segítség, hogy mit érdemes, és mit nem megvásárolni?
Ha a válasz igen, kérjük személyi jövedelemadója 1%-ával támogassa a kiemelkedően közhasznú Országos Fogyasztóvédelmi Egyesületet (OFE), amely a reklámmentes, független havilap, a Kosár - a fogyasztók magazinja kiadója is.
Figyelem!
A 2008. előtti időszak gyakorlatától eltérően a rendelkező nyilatkozat a bevallási nyomtatvány részét képezi. Így az a magánszemély, aki adóbevallást vagy egyszerűsített bevallást ad, a nyomtatvány megfelelő oldalának (a 0853, vagy 0853E számú bevallás D lapja) kitöltésével rendelkezhet.
Támogatásukat előre is köszönjük!
Felhívás!
A káros energiaitalok!
Évről-évre egyre több energiaitalt iszunk, tavalyi becslések szerint a sokszor káros hatású italok hazai piaca 14 milliárd forintot tesz ki. A szülők és a fiatalok nagy része azonban nincs tisztában az italok okozta veszélyekkel. A túlzott fogyasztás elsősorban a fiatalokat érinti, az ő egészségük megőrzése érdekében is adott ki felhívást több hazai élelmiszer-biztonsági és egészségügyi hivatal, melyhez az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület is csatlakozott.
Magyarországon egyre többen fogyasztanak energiaitalokat fáradtságűzőként, aktivitásfokozóként, és ezeket a hatásokat emelik ki a különböző reklámok is. Mennyire biztonságosak az energiaitalok? - címmel, a héten konferenciát szervezett az Országos Tisztifőorvosi Hivatal, az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) és a Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal (MÉBIH). Az esemény összegzéseként a szervező intézetek, közleményben hívják fel a figyelmet a mértéktelen energiaital-fogyasztás veszélyeire.
Nem szabad elfeledkezni arról, hogy az energiaitalok koffeint, és más, a koffein hatását felerősítő összetevőket tartalmaznak. A forgalomban lévő energiaitalok legtöbbjének koffein-tartalma pedig igen magas, akár háromszorosa is lehet egy csésze kávéénak. Nagymennyiségű koffein fogyasztása előidézheti a koffein-túladagolás tüneteit: erős hányingert és hányást, mellkasi fájdalmat, szapora pulzust,nyugtalanságot, álmatlanságot, esetenként pánikrohamot. Aki nem szokott a koffeintartalmú italok fogyasztásához, -vagy 18 év alatti gyermekek esetében- annál a túladagolás akár halálhoz is vezethet - mondták el a szakértők.
Az energiaital által előidézett mesterséges pörgés megterheli a szervezetet, felborítja a normál életritmust, ami újabb és újabb energiaital fogyasztására ösztönözhet. Az ördögi kör vége egy kimerült, energiáját vesztett szervezet lesz, amely egészségkárosodáshoz vezet. Az egészséges életmód, a rendszeres fizikai aktivitás, az egészséges táplálkozás, a megfelelő mennyiségű alvás biztosítja az igazi energiát és jelenti az egészség megőrzését - áll a felhívásban.
A Kosár magazin keresi az etikátlan reklámokat
„Sértő, kirekesztő, megbotránkoztató, hazug, bántó, vádaskodó, esetleg etikátlan? A Kosár magazinnál most épp ezeket a reklámokat keressük" - így kezdődik a Kosár - a fogyasztók magazinja felhívása, mely egy újonnan indult kampány részeként arra buzdítja az olvasókat: ha olyan hirdetést látnak, hallanak vagy olvasnak, amelyet bármilyen szempontból helytelennek találnak, küldjék el a magazinnak, ahol szakértő zsűri fogja azokat elbírálni.
A Reklám reklamáció nevet viselő kampány zsűrijének szakmai támogatója az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT). A beérkező reklámokat ötfős bizottság (két tag az ÖRT-től, egy a Kosár magazintól, egy annak kiadójától az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülettől, valamint Asbót Kristóf médiaszakértő) bírálja el, s a három legaggályosabb reklám közül szavazással a fogyasztók dönthetnek a korántsem hízelgő Legetikátlanabb reklám cím odaítéléséről. Emellett bármely etikátlan reklámmal kapcsolatban - az önszabályozás keretei között - az ÖRT maga is eljár.
A Kosár magazin 2010. április 30-ig várja a fogyasztók jelöléseit e-mailben (kosar@ofe.hu) vagy írásban (Kosár magazin, 1012 Budapest, Logodi u. 22-24.). A borítékon, illetve az elektronikus üzenet tárgy mezőjében kérjük feltüntetni: Reklám reklamáció. A beküldők között 50.000 Ft értékben ajándékutalványokat és/vagy tárgynyereményeket sorsolunk ki.
Mindemellett a Kosár magazin legfrissebb számának Pro és kontra rovata épp a gyerekeknek szóló reklámokkal foglalkozik, a februári kiadásban pedig Asbót Kristóf médiaszakértővel olvasható beszélgetés a reklámok helyéről és szerepéről Reklám, te mosolygó hulla címmel.
2010. április 7.